Chirurgia - Podstawowe informacje

chirurg dentystyczny kraków - usuwanie zębów kraków

EKSTRAKCJA ZŁAMANEGO ZĘBA

Nowoczesna chirurgia stomatologiczna

Współcześnie chirurgia stomatologiczna to nie tylko usuwanie zębów. Obecnie ta dziedzina stomatologii oferuje również całą gamę zabiegów, które mają przygotować pacjenta do odbudowy braków – chirurgia przedprotetyczna, lub poprawić estetykę uśmiechu – chirurgia periodontologiczna.

Możliwe jest również przeprowadzenie nieskomplikowanych zabiegów, które mogą w szybki i skuteczny sposób znacznie poprawić estetykę uśmiechu np. korekta linii dziąseł, zmniejszenie uśmiechu dziąsłowego, a przez to poprawić jakość życia i pozytywnie wpłynąć na ich samopoczucie.

Chirurgia stomatologiczna nie powinna już dłużej kojarzyć się z bólem, gdyż rozwój technologiczny sprawia, że leczenie chirurgiczne staje się coraz bardziej komfortowe. Dzięki postępowi w tej dziedzinie możliwe jest również przeprowadzenie zabiegów niedostępnych jeszcze kilka lat temu, takich jak: rekonstrukcje kostne czy wprowadzenie implantów.

Stosowane rozwiązania

Oferta zabiegów chirurgicznych

W Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Cichoń oferujemy zabiegi takie, jak:

Czym jest ekstrakcja?

Ekstrakcja zęba potocznie zwana „wyrwaniem zęba” jest zabiegiem polegającym na usunięciu zęba z zębodołu. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, a czasem (zwłaszcza przy jednoczesnej ekstrakcji wielu zębów) przeprowadza się go w sedacji. W szczególnych przypadkach (zęby zatrzymane, głęboko złamane) konieczne jest usunięcie zęba w sposób bardziej złożony – chirurgiczny. Ząb odsłaniany jest z tkanek otaczających (dziąsło, kość) za pomocą specjalnych narzędzi chirurgicznych, a następnie wyjmowany z zębodołu w całości lub w częściach. Po zabiegu zakładane są szwy, które są usuwane po 7-14 dniach.

Wskazania i przeciwwskazania

Usuwanie zębów – wskazania i przeciwwskazania

Ekstrakcja jest rozwiązaniem radykalnym i ostatecznym.  Wyłącznie lekarz stomatolog może określić czy ząb powinien zostać usunięty. Sytuacje w których ekstrakcja może być nieunikniona to:

• znaczne zniszczenie tkanek zęba przez próchnicę uniemożliwiające jego odbudowę
  • rozległe zmiany okołowierzchołkowe – w przypadku negatywnych rokowań leczenia kanałowego
  • urazy zębów takie jak skośne lub podłużne złamanie korzenia zęba
  • ekstrakcja zęba z przyczyn ortodontycznych, mająca na celu stworzenie miejsca pozostałym zębom lub gdy ząb znajduje się poza łukiem i nie ma możliwości dokonania korekty ortodontycznej jego pozycji
  • ząb zatrzymane ze stanem zapalnym wokół nich (przeważnie ósemki)

Istnieją również przypadki, w których usunięcie zęba jest niewskazane:

• ząb tkwiący w guzie nowotworowym lub jego sąsiedztwie
  • przeciwwskazania ogólnoustrojowe jak np. ciąża

Stosowane rozwiązania

Etapy leczenia

Ekstrakcje zębów będące podstawowymi zabiegami  stomatologicznymi wymagają zaplanowania procedur, nie tylko usunięcia zęba, ale przede wszystkim dalszego postępowania jak na przykład odbudowy braku.

1. Konsultacja oraz planowanie leczenia

Zanim dojdzie do zabiegu, niezbędna jest konsultacja z chirurgiem, na której zaplanujemy dalsze postępowanie z miejscem po brakującym zębie. Pozostawienie, bez uzupełnienia, braku po usuniętym zębie, może z czasem doprowadzić do zaniku kości. Zespół ekspertów pracujący w naszej klinice stomatologicznej pomoże Ci zaplanować cały proces – od wyrwania zęba do uzupełnienia. Wykonamy zdjęcie pan tomograficzne, a w razie konieczności Tomografię Komputerową 3D.

2. Zabieg

Zabieg usunięcia zębów jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym. W naszym Centrum dysponujemy również opcją bezbolesnego znieczulenia komputerowego Wand oraz sedacji wziewnej podtlenkiem azotu. Chirurgia stomatologiczna wcale nie musi boleć. Po chirurgicznym usunięciu zębów rana jest zaszywana (szwy są usuwane najczęściej po siedmiu dniach).W niektórych przypadkach np. znacznej utraty tkanki kostnej, po chirurgicznym usuwaniu zęba, zaleca się uzupełnienie przestrzeni zębodołu materiałem, który nazywany jest w literaturze fachowej: „kościozastępczym”. Przyspiesza to proces gojenia oraz wzmacnia operowaną okolicę. Po zabiegu pacjenci często bywają w stanie silnego napięcia emocjonalnego, dlatego zdarza im się zapomnieć o zaleceniach, które przedstawił im na wizycie lekarz. W naszej klinice stomatologicznej pacjent zawsze otrzymuje szczegółowe informacje pozabiegowe w formie wygodnej ulotki.

3. Kontrola

W przypadku trudnych chirurgicznych ekstrakcji wielu zębów, lub przy utrzymującym się powyżej 3 dni bólu i obrzęku wskazana kontrola w gabinecie stomatologicznym. W innych przypadkach wystarcza wizyta kontrolna przy okazji ściągania szwów po 7-14 dniach.

Chirurg dentystyczny zaleca

Pacjenci po ekstrakcji powinni ściśle stosować się do zaleceń chirurga.

Należy:

• przygryzać sterylny gazik przez 30 minut po zabiegu
  • regularnie przyjmować leki zalecone przez lekarza
  • wychładzać jamę ustną stosując okłady, ssąc kostki lodu i pijąc zimne napoje
  • dbać o higienę jamy ustnej
  • przez pierwszy tydzień używać bardzo miękkiej szczoteczki do zębów
  • używać zaleconego płynu antyseptycznego
  • informować chirurga o wszystkich niepokojących objawach
  • pamiętać o regularnych wizytach kontrolnych

Po zabiegach chirurgicznych nie wolno:

• pić gorących i gazowanych napojów w dniu zabiegu
  • palić tytoniu przez 48 godzin
  • pić alkoholu przez 5 dni ( do końca przyjmowania antybiotyku)
  • jeść przez 2 godziny po zabiegu
  • jeść gorących, ostrych i drażniących potraw przez 2 po zabiegu
  • podejmować wysiłku fizycznego przez 7 dni po zabiegu
  • nagrzewać się ( korzystać z sauny, solarium, itp)
Gwarancja

W trosce o powodzenie leczenia zachęcamy pacjentów do odbywania regularnych wizyt kontrolnych w naszych gabinetach – minimum co 6 miesięcy. Jest to również warunek zachowania gwarancji.

Dlaczego po ekstrakcji zęba należy unikać płukania ust przez 48 godzin?

Najważniejsze, by nie płukać zębów energicznie, ponieważ można przez przypadek spowodować wypłukanie naturalnego opatrunku pojawiającego się na ranie, czyli skrzepu. Wypłukanie skrzepu często prowadzi do powstania powikłań tzw. suchego zębodołu powodującego silne odczucia bólowe, których przyczyną jest zapalenie zakończeń nerwowych znajdujących się w zębodole.

Ile trwa usuwanie zęba?

Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Z reguły ekstrakcja zębów trzonowych jest dłuższa od pozostałych. Ponadto ekstrakcje chirurgiczne czy ekstrakcje zębów zatrzymanych ze względu na bardziej skomplikowany charakter również trwają dłużej.  Zazwyczaj ekstrakcja zęba trwa od 10 minut (w nieskomplikowanych przypadkach)  do 60 minut (przypadki zębów zatrzymanych, leżących blisko nerwów itp.)

Czy można spodziewać się bólu po ekstrakcji zęba?

Sam zabieg jest zupełnie bezbolesny, ze względu na aplikowane znieczulenie. Po jego ustąpieniu możliwe jest odczuwanie dolegliwości bólowych. Jeśli ból będzie silny zaleca się zażyć środek przeciwbólowy dostępny w aptece. W przypadku bólu lub dyskomfortu utrzymującego się przez dłuższy czas należy skontaktować się z lekarzem, ponieważ może wynikać on z powikłań takich jak np. suchy zębodół.

Czy chirurgiczne usuwanie „zębów mądrości” to skomplikowany zabieg, na czym polega?

Zabieg chirurgicznego usuwania „ósemek” stosuje się w przypadkach, gdy ząb wyrzyna się częściowo, w niekorzystnym położeniu lub pozostaje w kości.  Pierwszy etap to znieczulenie pacjenta, następnie chirurg przechodzi do usuwania zęba. Nierzadko, głównie przy zębach zatrzymanych, niezbędne jest nacięcie dziąsła w miejscu ekstrakcji. W Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Cichoń chirurg wykorzystuje innowacyjne urządzenie „PIEZOSURGERY”, które umożliwia atraumatyczne zabiegi w obrębie kości. Zabieg jest bardzo prosty. Nie należy się go obawiać.

Czy istnieją przeciwwskazania do skorzystania z laseroterapii?

Stosowanie lasera jest w pełni bezpieczne, przeciwwskazania nie różnią się od tych wymienianych w przypadku innych zabiegów. Co więcej, laser może być wykorzystywany jako alternatywa dla pacjentów, którzy z powodu dolegliwości zdrowotnych (np. wrzody, alergia na antybiotyki, uszkodzone nerki) nie powinni korzystać z leczenia farmakologicznego.

W jaki sposób laser przyspiesza gojenie się ran?

Laser powoduje miejscowe uwolnienie się limfokin oraz interleukin, czynników wzrostu, które wspomagają regenerację tkanki.