Endodoncja mikroskopowa - Podstawowe informacje

leczenie kanałowe zęba kraków, ZĄB W STANIE ZAPALNYM

ZĄB W STANIE ZAPALNYM

Leczenie endodontyczne, powszechnie znane pod nazwą „leczenie kanałowe”, obejmuje hamowanie procesów chorobowych zachodzących w korzeniu zęba poprzez usunięcie miazgi, poszerzenie kanału i szczelne wypełnienie systemu kanałów korzeniowych.

Do zainfekowania miazgi zęba może dojść w następujących przypadkach:

• pęknięcia zęba
  • głębokiego i rozległego ubytku
  • kilkukrotnego leczenia zęba
  • złamania zęba

Nieleczona infekcja miazgi może prowadzić do licznych bolesnych powikłań, w tym do powstania ropnia. Leczenie kanałowe jest często jedynym sposobem na zachowanie zęba i wymaga doświadczenia i rozległej wiedzy medycznej.

Niepokojącymi objawami, skłaniającymi do niezwłocznej wizyty u lekarza stomatologa, są:

• ból spontaniczny lub pulsujący, utrzymujący się przez dłuży czas
  • nadwrażliwość na ciepło i zimno
  • odczuwanie bólu podczas nagryzania
  • rozległy ubytek próchnicowy
  • ciemna barwa zęba
  • obrzęk i bolesność błony śluzowej oraz okolicznych tkanek miękkich

Leczenia kanałowe pod mikroskopem

Współczesna endodoncja pozwala lekarzowi na dokładną diagnostykę oraz precyzyjne i bezbolesne leczenie. Przed każdym zabiegiem, w trakcie i na zakończenie, wykonuje się badanie przy użyciu radiowizjografii (RVG). W celu dokładniejszej analizy i diagnostyki, w niektórych przypadkach konieczne jest wykonanie badania tomografii komputerowej (CBCT).

Dzięki pracy przy użyciu wysokiej klasy mikroskopu zabiegowego, endodonta jest w stanie z zegarmistrzowską precyzją i najmniejszymi szczegółami ocenić anatomię systemu korzeniowego, co gwarantuje większą skuteczność leczenia, umożliwiając wyleczenie zębów wcześniej kwalifikowanych do usunięcia ze względu na skomplikowaną budowę systemu kanałowego oraz niepowodzenia pierwotnego leczenia (złamane narzędzie kanałowe, perforacja).

leczenie kanałowe mikroskop kraków, NOWOCZESNY MIKROSKOP DAJĄCY 40 KROTNE POWIĘKSZENIE

NOWOCZESNY MIKROSKOP DAJĄCY 40 KROTNE POWIĘKSZENIE

Leczenie endo – pierwotne leczenie kanałowe (endo) hamujące procesy chorobowe powstałe w korzeniu zęba poprzez usunięcie miazgi.

Rodzaje leczenia kanałowego
Przykłady prawidłowo przeprowadzonych zabiegów typu endo

Leczenie reendo – powtórne leczenie kanałowe (tzw. reendo) konieczne jest w przypadkach gdy ząb był już uprzednio leczony kanałowo. Wskazania:

• Nieprawidłowo lub niedokładnie wypełnione kanały
  • Kanały z pozostawioną martwą miazgą
  • Zęby leczone amputacyjnie
  • Kanały z pozostawionymi narzędziami
  • Przewlekły stan zapalny wokół korzenia
pRzykłady prawidłowo przeprowadzonych zabiegów typu reendo

W Centrum Implantologii i Stomatologi Estetycznej Cichoń leczymy nawet najcięższe przypadki. Poniżej prezentujemy zęba, którego zakwalifikowano do usunięcia. Na zdjęciu widoczny rozległy stan zapalny oraz liczne perforacje korzeni zęba spowodowane wkładem z włókna szklanego. Przeprowadzono skomplikowane leczenie, a ząb został uratowany i od wielu lat służy pacjentce.

leczenie kanałowe pod mikroskopem Kraków, TRUDNE LECZENIE PERFORACJI

TRUDNE LECZENIE PERFORACJI

Przebieg leczenia kanałowego

Przed zabiegiem wykonuje się badanie przy użyciu radiowizjografii (RVG) lub w celu dokładniejszej diagnostyki zalecane jest wykonanie badania tomografii komputerowej (CBCT). Na jego podstawie lekarz stomatolog będzie mógł postawić odpowiednią diagnozę i określić ilość korzeni w zębie, ich kształt oraz przebieg. Pacjent otrzymuje znieczulenie.

Lekarz zabezpiecza opracowywanego zęba specjalnym koferdamem, dzięki czemu, w trakcie trwania zabiegu, do przełyku nie dostaną się żadne substancje drażniące. Pierwszym etapem leczenia jest oczyszczenie korony zęba z próchnicy oraz opracowanie pozostałych ścianek, w celu ułatwienia dostępu do kanałów korzeni. Następnie lekarz stomatolog przechodzi do najważniejszej części zabiegu – usunięcia zainfekowanej miazgi z zakażonych kanałów.

leczenie kanałowe mikroskop, Przebieg leczenia kanałowego - 1. OCZYSZCZENIE KORONY ZĘBA I USUNIĘCIE ZAINFEKOWANEJ MIAZGI

1. oczyszczenie korony zęba i Usunięcie zainfekowanej miazgi

Chemomechaniczne opracowanie kanałów z użyciem mikromotoru endodontycznego oraz izolacja koferdamem umożliwia znaczne skrócenie czasu trwania zabiegu jak i wpływa na powodzenie leczenia. Szczelne wypełnienie kanałów za pomocą termoplastycznej gutaperki utrudnia reinfekcję tkanek okołowierzchołkowych.

Zadaniem uzupełnienia wykonanego po leczeniu endodontycznym jest przywrócenie funkcji i estetyki zęba oraz zapobieganie jego złamaniu. Złamania zębów leczonych kanałowo mogą powstać w wyniku utraty ich wytrzymałości mechanicznej na skutek redukcji ilości tkanek twardych. W celu wzmocnienia leczonego endodontycznie zęba, stosuje się wkłady z włókna szklanego.

leczenie kanałowe mikroskopem, Przebieg leczenia kanałowego - 2. WYPEŁNIENIE KORZENI GUTAPERKĄ I UMIESZCZENIE WKŁADU Z WŁÓKNA SZKLANEGO

2. WYPEŁNIENIE KORZENI GUTAPERKĄ I UMIESZCZENIE WKŁADU Z WŁÓKNA SZKLANEGO

leczenie kanałowe, Przebieg leczenia kanałowego - 3. ZACEMENTOWANIE WKŁADU I POLIMERYZACJA

3. ZACEMENTOWANIE WKŁADU I POLIMERYZACJA

Po zakończonym leczeniu endodontycznym kolejnym etapem jest odbudowa zniszczonego zęba. W zależności od stopnia uszkodzenia korony istnieje kilka możliwości odbudowy ubytku. W przypadku niewielkiego uszkodzenia rozwiązaniem jest wykonanie odbudowy zachowawczej za pomocą wypełnienia światłoutwardzalnego. W przypadku większych uszkodzeń preferowaną formą odbudowy jest wkład koronowy – OVERLAY (kompozytowy lub ceramiczny) lub rekonstrukcja z zastosowaniem wkładu koronowo – korzeniowego i korony protetycznej.
leczenie kanałowe pod mikroskopem, Przebieg leczenia kanałowego - 4. SZLIFOWANIE ZĘBA POD KORONĘ PROTETYCZNĄ

4. SZLIFOWANIE ZĘBA POD KORONĘ PROTETYCZNĄ

leczenie kanałowe kraków, Przebieg leczenia kanałowego - 5. osadzenie korony

5. OSADZENIE KORONY

Czy zabieg leczenia kanałowego jest bolesny?

Zabiegi leczenia kanałowego przeprowadzane są z wykorzystaniem znieczulenia dzięki czemu są bezbolesne.

Czy leczenie kanałowe odbędzie się na jednej wizycie?

To zależy od wielu czynników m.in:
• Ilość kanałów zęba
• występowania stanu zapalnego
• Czy jest to leczenie pierwotne czy wtórne
Leczenie pierwotnie trwa od około 1 do 2 godzin i będzie mogło być przeprowadzone na jednej wizycie. W przypadku jednak gdy ząb jest leczony wtórnie, zabieg będzie prawdopodobnie wymagał dodatkowej wizyt.

Czy leczenie kanałowe zapewnia sukces leczenia i utrzymanie zęba przez wiele lat?

Szacuje się iż skuteczność leczenia kanałowego wynosi około 95%. Czasami zdarzają się niepowodzenia, które w dużej mierze wynikają z nietypowej budowy zęba, a w szczególności jego korzeni. Zęby leczone endodontycznie przeważnie mają dość duże ubytki własnych tkanek. W celu wzmocnienia ich struktury w większości przypadków wskazane jest wykonanie overlaya lub korony porcelanowej na wkładzie koronowo-korzeniowym zapewniającym wytrzymałość porównywalną z wytrzymałością własnego zdrowego zęba przed leczeniem.

Czy po leczeniu kanałowym będę potrzebować korony?

Wszystko zależy od tego, ile tkanki twardej zęba zostanie po leczeniu.
Jeżeli tkanki zostanie mało, prawdopodobnie potrzebna będzie korona. Jeżeli będzie jej dostatecznie dużo, może wystarczyć wykonanie uzupełnienia typu overlay lub zwykłego wypełnienia.

Czy ząb po leczeniu kanałowym boli?

Po leczeniu kanałowym mogą występować lekkie dolegliwości bólowe. Głównie jest to tkliwość zęba przy nagryzaniu. Owe dolegliwości są skutkiem opracowania kanału. Nie świadczą one o nieprawidłowym leczeniu. Mogą trwać od kilku godzin do kilku dni.

Czy ząb po leczeniu kanałowym wymaga kontroli radiologicznej?

Tak. Po leczeniu kanałowym ząb należy kontrolować radiologicznie po upływie 3 miesięcy , 6 m-cy oraz po roku.

Czy ząb po leczeniu kanałowym zmieni kolor i będzie ciemny?

Kiedyś owszem, leczenie powodowało odbarwienie zębów leczonych kanałowo. Jeśli wykonamy leczenie prawidłowo, usuniemy wszystkie zakażone tkanki i wypełnimy kanały nowoczesnymi preparatami, to ząb nie powinien zmienić koloru.

Czy istnieją specjalne zalecenia po leczeniu kanałowym?

Przeważnie nie ma szczegółowych zaleceń ani konkretnych przeciwwskazań po leczeniu kanałowym. Tuż po leczeniu warto jednak ograniczyć jedzenie i picie gorących pokarmów oraz unikać jedzenia potraw bardzo twardych lub takich, które wymagają intensywnego żucia.

Okazało się, że mam złamane narzędzie w kanale. Czy oznacza to, że będę musiał usunąć wcześniej leczony kanałowo ząb?

Na szczęście nie, dzięki mikroskopowi endodontycznemu lekarz jest w stanie usunąć złamane narzędzie.

Co należy robić, żeby w przyszłości uniknąć konieczności leczenia kanałowego?

Należy regularnie odbywać wizyty w klinice stomatologicznej, ponieważ wcześnie wykryta próchnica jest leczona przy pomocy standardowego  wypełnienia.