Podstawowe informacje

Czym jest ropień?

Ropień zęba to określenie ostrego ropnego zapalenia tkanek znajdujących się wokół wierzchołka korzenia zęba. Jest to przestrzeń potocznie nazywana „zbiornikiem” z ropą, która powstaje w jamie ustnej na skutek przedostania się tam bakterii. Skutecznym leczeniem jest właśnie nacięcie ropnia.

Ze względu na przyczynę powstania i miejsce powstawania możemy wyróżnić:

• ropnie powstałe w wyniku urazu (nadmierne szczotkowanie, nieprawidłowe używanie wykałaczek, niektóre pokarmy – popcorn, ości)
  • ropnie powstałe poprzez rozwój próchnicy głębokiej (ubytki) łączące się z miazgą zęba (nerwem zęba) i naczyniami krwionośnymi miazgi zębowej
  • ropnie powstałe poprzez przenikanie bakterii z głębokich szczelin (kieszenie przyzębne) między zębami a dziąsłami, występujące w wielu chorobach przyzębia
Rodzaje ropni

Możemy wyróżnić dwa rodzaje ropni mogące wystąpić w jamie ustnej:

• ropień zęba (ropień okołowierzchołkowy oraz ropień podokostnowy) pojawia się najczęściej w sytuacji, gdy nerw zęba jest martwy lub gdy powoli, stopniowo obumiera
  • ropień dziąsła, który umiejscowiony jest na dziąśle, a najczęściej położony jest między dziąsłem a zębem lub wysoko na dziąśle i nie ma kontaktu z zębem

Objawy świadczące o obecności ropnia :

• bardzo bolesna zmiana/zmiany (najczęściej kulistego kształtu) wypełnione ropą
  • opuchlizna wokół miejsca występowania zmiany
  • silny ból podczas picia ciepłych lub zimnych napojów
  • nieprzyjemny zapach
  • pulsujący, rozpierający ból, który nie ustępuje
  • może wystąpić gorączka
  • węzły chłonne pod żuchwą, albo na szyi mogą powiększyć się i stać się wrażliwe na dotyk
  • możliwy ból w obszarze zatok obocznych nosa oraz skroni

NACIĘCIE ROPNIA

Leczenie ropni rozpoczyna się od usunięcia ropy.

W przypadku ropnia dziąsła, tkanka miękka zostanie przedziurawiona (nacięcie ropnia poprzez wykonanie nacięcia dziąsła) w celu osuszenia zakażenia. W zaawansowanych przypadkach – zazwyczaj u pacjentów, którzy długo zwlekali z leczeniem lub leczyli się domowymi sposobami – może stać się konieczne także nacięcie skóry twarzy w celu ewakuacji zgromadzonej pod nią ropy.

Jeśli przyczyną jest ząb, wówczas wymaga on otwarcia. Dentysta usunie nerwy i miazgę i zainfekowany miąższ wewnątrz kanałów w korzeniu albo korzeniach zębów, poprzez tzw. leczenie kanałów z zakażoną miazgą.

Leczenie powinno być podjęte jak najszybciej, aby usunąć chorą tkankę. Jeśli ropień zęba nie może być wyleczony, ząb powinien zostać usunięty.

Jeśli ropień znajduje się w dziąsłach, dentysta może zalecić płukanie (kilka razy dziennie, przez kilka dni) jamy ustnej preparatami z ciepłą wodą z solą.
Jeśli będą do tego wskazania, stomatolog może również przepisać antybiotyk, który pomoże uśmierzyć infekcję.

Po upływie 6-ciu miesięcy, należy wykonać zdjęcie rentgenowskie leczonej okolicy, aby stomatolog mógł zobaczyć czy zdrowa kość i tkanka napełniają obszar zniszczony przez ropień. Jeśli kość nie wypełnia obszaru po zabiegu chirurg może wypełnić miejsce zabiegu materiałem kościotwórczym.
Zdarza się, że ropnie jamy ustnej są źródłem licznych miejscowych i ogólnych powikłań. Proces zapalny może rozprzestrzeniać się drogą naczyń krwionośnych i chłonnych do okolicznych i odległych narządów. Nie należy więc leczyć ropni domowymi sposobami, tylko jak najszybciej odwiedzić dentystę!