Stomatologia - Podstawowe informacje

WYPEŁNIENIE STOMATOLOGICZNE

Czym się zajmuje stomatologia zachowawcza?

Stomatologia zachowawcza to leczenie ubytków próchniczych przez odbudowę tkanek zęba materiałami światłoutwardzalnymi, czyli wypełnieniami. Ważne, by odbywać regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym i kontrolować na bieżąco stan uzębienia, ponieważ nieleczona próchnica może prowadzić nawet do utraty zęba.

Objawami, które powinny skłonić do zgłoszenia się do stomatologa, są:

• nadwrażliwość na temperaturę oraz kwaśny smak
  • tkliwość przy szczotkowaniu
  • przykry zapach z ust
  • ból zębów

Czym jest próchnica?

Próchnica to choroba zmineralizowanych cząstek zęba, powstała na skutek działania na powierzchnię zęba kwasów wytwarzanych przez bakterie, które znajdują się obecne w płytce nazębnej. Proces próchnicowy powstaje w wyniku zaburzenia równowagi pomiędzy mineralizacją, a jego demineralizacją (utratą struktur zęba).

Stomatologia zachowawcza - Stosowane rozwiązania

Stosowane rozwiązania

Stomatologia zachowawcza – spektrum możliwości leczenia

W Centrum Implantologii i Stomatologii Cichoń leczenie zachowawcze rozpoczyna się zawsze kompleksową diagnostyką, dostosowaną do indywidualnych potrzeb pacjenta oraz oceną stanu jamy ustnej. Zabiegi wykonywane są przy użyciu nowoczesnych metod oraz materiałów stomatologicznych najwyższej jakości. Wypełnienia spełniają wszystkie wymagania pacjentów, co do funkcji i estetyki, bowiem dbamy nie tylko o ich trwałość, ale także starannie wybieramy kolorystykę dostosowaną do naturalnej barwy szkliwa. Dzięki temu wypełnienia są całkowicie niewidoczne i wyglądają jak naturalne uzębienie.

Dobór metody leczenia zależy od głębokości i rozległości zmian próchnicowych.  Stosujemy następujące rozwiązania:

• metody bezinwazyjne: leczenie ozonem oraz stosowanie preparatów fluorowych, reminalizujących szkliwo i zębinę (żele i lakiery)
  • metody inwazyjne: opracowanie i wypełnienie ubytków materiałem kompozytowym
  • metody mikroinwazyjne – infiltracja próchnicy

W Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Cichoń dbamy o to, by leczenie na każdym etapie przebiegało w sposób bezbolesny. Stosujemy w tym celu komputerowe znieczulenie, sedacje wziewną podtlenkiem azotu oraz bezbolesne usuwanie zniszczonych tkanek zęba przy użyciu lasera.

Stomatologia zachowawcza - Przebieg leczenia

Metody bezinwazyjne

W przypadku metod bezinwazyjnych bardzo ważna jest regularność – aby były skuteczne, należy korzystać z nich w sposób systematyczny, w określonych odstępach czasu. Podstawą metody bezinwazyjnej są regularne i systematyczne wizyty oraz przestrzeganie zaleceń lekarza dentysty. Po zabiegu zaleca się przez godzinę nie spożywać pokarmów ani nie pić słodkich napojów.

Metody inwazyjne

Metody inwazyjne polegają na oczyszczeniu zębów (usunięciu chorej tkanki) oraz szczelnemu wypełnieniu ubytku, materiałem kompozytowym (potocznie zwanym plombą). Pacjent może sam zdecydować, czy życzy sobie otrzymać znieczulenie. Szeroki wybór metod i środków znieczulających zapewnia pacjentom maksymalny komfort i eliminację bólu, dzięki czemu wizyta u dentysty przestaje być źródłem stresu. Stosowane leki przeciwbólowe są bezpieczne dla zdrowia oraz mogą być stosowane zarówno u dzieci, jak i u kobiet w ciąży. W przypadku przyjęcia znieczulenia, przez około dwie godziny po zabiegu, należy zachować szczególną ostrożność – ze względu na zmniejszone czucie istnieje ryzyko nadgryzienia warg lub sparzenia się ciepłym posiłkiem bądź napojem.

Metody mikroinwazyjne

Kolejną możliwością leczenia próchnicy jest innowacyjna, mikroinwazyjna metoda infiltracji próchnicy. Jest to łatwy i bezbolesny sposób zatrzymania rozwoju próchnicy oraz usunięcia białych plam z powierzchni zębów.

Regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym to gwarancja pięknego i zdrowego uśmiechu. Zgłaszanie się na wizyty kontrolne oraz przeprowadzanie zabiegu higienizacji jamy ustnej co 6 miesięcy, to także warunek utrzymania gwarancji leczenia.

Jaki rodzaj wypełnienia jest najlepszy?

Na rynku dostępna jest cała gama materiałów służących do wypełniania ubytków zębowych. W Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Cichoń stosuje się od wielu lat najlepsze z nich. Kompozyty te charakteryzują się maksymalną szczelnością, niesamowitą wytrzymałością oraz rewelacyjnym efektem estetycznym.

Co należy robić, żeby w przyszłości uniknąć konieczności leczenia kanałowego?

Należy regularnie odbywać wizyty w klinice stomatologicznej, ponieważ wcześnie wykryta próchnica jest leczona przy pomocy standardowego  wypełnienia.

Czy można zarazić się próchnicą?

Tak, przyczyną powstawania próchnicy są bakterie, a one mogą się przenosić. Dlatego nie należy używać szczoteczek wspólnie z innymi osobami.

Po czym poznać próchnicę?

Próchnicę można zobaczyć. Gdy jest niewielka, objawia się w postaci białych lub ciemnych plam na powierzchni szkliwa. Mocno rozwinięta próchnica wyczuwalna jest jako „dziury” w zębie. Niepokojącymi objawami są: nadwrażliwość na ciepło i zimno oraz kwaśne i słodkie smaki, a także ból przy nagryzaniu.

Czy słodycze powodują próchnicę?

Tak, słodycze mają duży wpływ na powstanie próchnicy, bowiem zawarte w nich cukry proste przyczyniają się do powstania bakterii wewnątrz ust.