Czym zajmuje się periodontologia?

Czym zajmuje się periodontologia? ZAAWANSOWANE ZAPALENIE PRZYZĘBIA (TZW. PARADONTOZA)

ZAAWANSOWANE ZAPALENIE PRZYZĘBIA (TZW. PARADONTOZA)

Periodontologia jest dziedziną stomatologii zajmującą się leczeniem chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej. Problemy z tkankami otaczającymi zęby są bardzo powszechne. Najczęściej spotykana przypadłość to zapalenie przyzębia popularnie zwane paradontozą.

Ważne, by zgłosić się do stomatologa w momencie pojawienia się pierwszych niepokojących symptomów, aby możliwe było jak najszybsze wdrożenie leczenia. Zaliczamy do nich:

• zaczerwienienie, bądź krwawienie dziąseł
  • odsłonięcie szyjek zębowych
  • nadwrażliwość
  • uczucie rozchwiania zębów
  • nieprzyjemny zapach z ust

Nie należy bagatelizować sytuacji, ponieważ nieleczone choroby przyzębia mogą prowadzić do całkowitej utraty uzębienia.

paradontoza bez ramek, POSTĘPOWE  ZAPALENIA PRZYZĘBIA

POSTĘPOWE  ZAPALENIA PRZYZĘBIA

Sposoby leczenia

Leczenie periodontologiczne chirurgiczne – regeneracyjne

Leczenie periodontologiczne chirurgiczne - regeneracyjne, POKRYCIE RECESJI DZIĄSŁA

POKRYCIE RECESJI DZIĄSŁA

Pokrycie recesji dziąsła, pokrycie odsłoniętej powierzchni korzenia zęba oraz odtworzeniu i pogrubieniu linii dziąsła. Zabieg jest bardzo precyzyjny i wykonuje się go w znieczuleniu miejscowym. Nie zawsze wystarcza sama repozycja dziąsła, często brakujące fragmenty tkanek pobiera się np. z podniebienia.

ZABIEG PŁATOWY zabiegi periodontologiczne, POKRYCIE RECESJI DZIĄSŁA

pokrycie recesji dziąsła

Zaletą zabiegu jest również poprawa zaburzonej resekcją dziąsła estetyki uśmiechu.

Leczenie periodontologiczne chirurgiczne – resekcyjne

Leczenie periodontologiczne chirurgiczne - resekcyjne zabieg płatowy

zabieg płatowy

Zabiegi chirurgiczne umożliwiają zlikwidowanie stanu zapalnego, którego nie można już usunąć poprzez zabieg higienizacji.

Zabieg płatowy to usunięcie zapalnie zmienionych tkanek przyzębia i odbudowa utraconych w wyniku  zapalenia przyzębia, kości oraz dziąsła. Zabieg najczęściej polega na chirurgicznym oczyszczeniu kości i usunięciu ognisk zapalnych z przyzębia w celu umożliwienia regeneracji kości. Zabiegi płatowe są wykonywane w znieczuleniu miejscowym. Periodontolog nacina dziąsło i błonę śluzową w okolicach zmienionej zapalnie kości. Odsłania korzeń zęba i kość wyrostka zębodołowego, aby pod kontrolą wzroku mieć swobodny dostęp do ogniska zapalnego. Za pomocą odpowiednich mikronarzędzi usuwa zakażoną tkankę i wszystkie ogniska zapalne, a także dodatkowo płucze operowane miejsce roztworem soli fizjologicznej lub antybiotyku. Po wykonaniu takiego zabiegu na ranę zakłada się szwy, które są zdejmowane po upływie około tygodnia.

Inne zabiegi periodontologiczne

Korekta uśmiechu dziąsłowego
Uśmiechem dziąsłowym (gummy smile) nazywamy dysproporcję pomiędzy tzw. strefą białą (zęby pacjenta) a strefą czerwoną (dziąsła). Dysproporcja ta jest wynikiem niewłaściwego stosunku pomiędzy pozycją szczęki, ustawieniem zębów, pozycją niższej granicy górnej wargi oraz pozycją dziąseł w stosunku do koron zębów. Brak równowagi między tymi elementami tworzy wrażenie za krótkich zębów w stosunku do dziąseł zaburzając tym samym estetykę uśmiechu.
Przyczyny schorzenia:

• wada genetyczna związana z nadmiernym wzrostem kości szczęki
  • wady ortodontyczne
  • bruksizm
  • krótka górna warga
  • opóźnione wyrzynanie zębów

periodontologia UŚMIECH DZIĄSŁOWY PRZED I PO KOREKCIE, gummy smile
UŚMIECH DZIĄSŁOWY PRZED I PO KOREKCIE

Istnieje kilka metod z zakresu stomatologii i medycyny estetycznej oferujących uporanie się z problemem uśmiechu dziąsłowego. Jedną z nich jest chirurgiczne wydłużenie koron klinicznych i usunięcie nadmiaru dziąseł. Zabieg przeprowadza lekarz periodontolog i wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, co gwarantuje pacjentowi jego bezbolesny przebieg.
periodontologia >WYDŁUŻENIE KORON ZĘBÓW

WYDŁUŻENIE KORON ZĘBÓW

Po przeprowadzonym zabiegu może być konieczne wykonanie licówek lub koron pełnoceramicznych w celu odtworzenia właściwych proporcji i kształtu zębów.
W skrajnych przypadkach niezbędna jest także zmiana kształtu samej kości szczęki lub inne procedury z zakresu periodontologii, ortodoncji, a nawet chirurgii szczękowo-twarzowej.

periodontologia WYRÓWNANIE GIRLANDY DZIĄSŁOWEJ

WYRÓWNANIE GIRLANDY DZIĄSŁOWEJ

Leczenie periodontologiczne niechirurgiczne

Skaling głęboki/poddziąsłowy  – to metoda usuwania kamienia poddziąsłowego polegająca na ręcznym usuwaniu specjalistycznymi narzędziami (kiretami) kamienia poddziąsłowego z powierzchni korzeni zębów połączeniu z ich polerowaniem (wygładzeniem). Kamień poddziąsłowy lokalizuje się poniżej linii dziąsła, na korzeniu zęba, niszcząc aparat utrzymujący ząb w zębodole, co skutkuje zwiększeniem jego ruchomości, zanikiem kości, a w późniejszym stadium rozchwianiem i utratą zębów. Z racji tego, że ściślej przylega do powierzchni korzeni zębów, jest trudniejszy do usunięcia.

Profilaktyka

Choroby przyzębia związane są z gromadzeniem się nalotu bakteryjnego na zębach, dziąsłach lub uzupełnieniach protetycznych. Dlatego kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniego stanu zdrowia odgrywa odpowiednia profilaktyka. Ogromne znaczenie mają kwestie codziennej pielęgnacji zębów – to w jaki sposób oraz jaką szczoteczką czyścimy zęby, a także to, jak często zmieniamy szczoteczki na nowe. Znaczenie może mieć nawet rodzaj pasty i płynu do higieny jamy ustnej. By zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z przyzębiem, zaleca się, aby przynajmniej raz w roku korzystać z zabiegu profesjonalnego oczyszczania zębów. W Stomatologia Cichoń oferujemy zabiegi higieniczne: skaling i piaskowanie oraz leczenie chorób przyzębia za pomocą kiretażu otwartego, kiretażu zamkniętego, szynowanie zębów.

Czy paradontozę można leczyć? Jakie są sposoby zapobiegania paradontozie?

Współczesna stomatologia oferuje szeroki wachlarz metod leczenia parodontozy. Warto zaznaczyć, że wczesne stadia choroby można łagodzić oraz leczyć bezbolesnymi i prostymi zabiegami w gabinecie. W pierwszej kolejności zaleca się zabieg higienizacji, podczas którego higienistka stomatologiczna dokładnie usuwa złogi: kamień i płytkę nazębną zabezpieczając tym samym zęby przed nadwrażliwością oraz szybkim pojawianiem się osadu. W przypadkach zaawansowanej paradontozy konieczna jest interwencja chirurgiczna. Mamy wtedy do czynienia z takimi zabiegami jak kiretaż, korekty chirurgiczne dziąsła oraz sterowana regeneracja utraconej kości i tkanek przyzębia.

W jaki sposób powinno się szczotkować zęby?

Zęby powinny być szczotkowane przez co najmniej 3 minuty. Jeśli to możliwe, zaleca się szczotkowanie po każdym posiłku oraz po spożyciu słodzonych napojów. Pamiętajmy o tym, że należy również oczyszczać przestrzenie międzyzębowe, korzystając z nici dentystycznych, wykałaczek czy irygatorów. Po wizycie u lekarza lub higienistki warto zapytać o technikę szczotkowania.

Co wpływa na rozwój paradontozy?

Główną przyczyną chorób przyzębia jest niedostateczna oraz nieprawidłowa higiena jamy ustnej.

Istnieją również okoliczności sprzyjające wystąpieniu paradontozy. Wśród nich można wymienić:

– choroby reumatoidalne
– cukrzycę
– braki witamin
– czynniki genetyczne
– stłoczenia zębów

Palacze, osoby nadużywające alkohol oraz osoby starsze znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka wystąpienia parodontozy

Czy istnieją przeciwwskazania do piaskowania zębów?

Prawie każdy może bez obaw poddać się zabiegowi.

Wyjątkami są osoby:
– z alergią na sodę lub inne składniki preparatu
– posiadające rany w jamie ustnej
– cierpiące na stan zapalny dziąseł i jamy ustnej
– cierpiące na astmę, pylicę
Po przeprowadzeniu wywiadu lekarskiego, stomatolog ocenia, czy piaskowanie jest zalecane w przypadku danego pacjenta.

Jaki kolor mają zdrowe dziąsła?

Zdrowe dziąsła powinny mieć jasnoróżowy kolor. Zbyt blade dziąsła mogą świadczyć o anemii lub innej chorobie ogólnoustrojowej. Z kolei zaczerwienienie dziąseł, zwłaszcza połączone z ich krwawieniem lub swędzeniem, może być objawem stanu zapalnego.

Czy to prawda, że w przypadku noszenia aparatu nie można wykonywać higienizacji?

Absolutnie nie! W przypadku noszenia aparatu wykonywanie higienizacji zalecane jest nawet co 3 miesiące. Pacjenci, którzy decydują się na leczenie ortodontyczne powinni pamiętać, że przy stosowaniu aparatu ortodontycznego właściwa higiena jamy ustnej ma ogromne znaczenie i może się przyczynić do powodzenia leczenia.

W jakim celu fluoruje się zęby?

Fluor wzmacnia zęby i uodparnia je na ataki kwasów i cukrów prostych.  Ponadto remineralizuje szkliwo, zmniejsza możliwość wystąpienia próchnicy oraz zapobiega dalszemu jej rozwojowi.

Co wchodzi w skład pełnego zabiegu higienizacji jamy ustnej?

Pierwszym etapem zabiegu jest skaling czyli usuwanie kamienia za pomocą ultradzwięków, kolejnym etapem jest piaskowanie mające na celu usunięcie osadu oraz przebarwień  z powierzchni licowych, okluzyjnych i przestrzeni międzyzębowych. Nieodzownym etapem jest polerowanie specjalnymi pastami polerskimi. Dokładne wypolerowanie przyczynia się do redukcji osadzania płytki nazębnej i jej mniejszej retencji.

Czy zabieg higienizacji jest bolesny?

Nie. Zabieg nie powinien powodować odczucia bólu. Jednak zależy to od indywidualnej wrażliwości pacjenta. W przypadku dużej nadwrażliwości zawsze można poprosić o wykonanie zabiegu w znieczuleniu.

Jak często powinno wykonywać się higienizację?

Zabieg higienizacji jamy ustnej powinien być wykonywany przynajmniej raz na 6 miesięcy, a w przypadku pacjentów ortodontycznych raz na 3 miesiące. Częstotliwość wykonywania higienizacji jest sprawą indywidualną, higienistka zawsze informuje jak często powinna się ona odbywać, aby nie doszło do recesji dziąseł lub innych chorób związanych z przyzębiem.

Jak sprawdzić czy dokładnie czyszczę zęby?

Jedną z metod jest tabletka fuksynowa.
Po skończonym zabiegu higienizacji jamy ustnej w Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej Cichoń pacjent otrzymuje taką tabletkę w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania szczotkowania i nitkowania. Po dokładnym rozgryzieniu i rozprowadzeniu językiem stara płytka nazębna odbarwi się na odpowiedni kolor informując o niedostatecznym wyszczotkowaniu zębów.

Jak dbać o higienę uzupełnień protetycznych - koron, mostów i prac na implantach?

Zaleca się wykonywanie zabiegu higienizacji jamy ustnej co najmniej raz na pół roku. Profesjonalny zabieg higienizacji jamy ustnej wykonywany jest za pomocą specjalnych końcówek pozwalających bezpiecznie i dokładnie oczyścić okolice elementów protetycznych. Dodatkowo używany jest piasek o mniejszej ziarnistości i ścieralności, który zabezpiecza korony przed uszkodzeniem.