Sedacja dożylna - analgosedacja

Sedacja wziewna i dożylna

SEDACJA WZIEWNA I dożylna

Sedacja – Analgosedacja informacje podstawowe

Sedacja dożylna (analgosedacja) to działania mające na celu uspokojenie pacjenta oraz obniżenie poziomu jego lęku podczas zabiegu stomatologicznego. Przeprowadzana tylko przez zespół anestezjologów (lekarz i asysta), analgosedacja jest uzupełnieniem znieczulenia miejscowego. Polega na dożylnym podawaniu leków o działaniu przeciwbólowym i uspokajającym oraz na ciągłym monitorowaniu pacjenta.  Analgosedacja pozwala utrzymywać pacjenta w ograniczonym stanie świadomości, bez konieczności stosowania znieczulenia ogólnego, co zwiększa bezpieczeństwo tej metody.

Sedacja jest postępowaniem zapewniającym pacjentowi całkowity brak bólu, stresu i lęku oraz niepamięć wsteczną (czyli pacjent nie pamięta zabiegu).

Wskazania i przeciwwskazania do sedacji dożylnej

Wskazania do sedacji

Wskazaniem do sedacji są:

• dentofobia – lęk przed zabiegiem dentystycznym
  • długie zabiegi chirurgiczne
  • silny odruch wymiotny
  • nadpobudliwość nerwowa
  • choroby przewlekłe wymagające obecności anestezjologa przy zabiegu
  • zabiegi wymagające dożylnego podania antybiotyków i leków przeciwobrzękowych

Przeciwwskazania do sedacji

Ścisłe:
Ścisłym przeciwwskazaniem jest nieprzestrzeganie nakazu bycia na czczo.
Względne:

• kobiet w ciąży
  • pacjentów z niewyrównaną cukrzycą
  • pacjentów z niewydolnością nerek i wątroby
  • pacjentów z niewyrównaną nadczynnością tarczycy
  • pacjentów stosujących substancje psychoaktywne
  • pacjentów z zaawansowanymi chorobami układu oddechowego, jak astma, rozedma płuc, rozstrzeń oskrzeli

W każdej sytuacji względnego przeciwskazania, sedacja jest możliwa, ale wymaga szczególnego przygotowania.

Przygotowanie do sedacji dożylnej

W celu przygotowania do zabiegu przeprowadzanego w sedacji  Pacjent musi pozostać na czczo, tzn. sześć godzin bez posiłku i cztery godziny bez przyjmowania płynów. Powinien być też w dobrym stanie ogólnym i bez infekcji (kaszel, katar, gorączka). Jeżeli leczy się na choroby przewlekłe, wskazane jest dostarczenie kart informacyjnych z przebiegu leczenia.

Przebieg sedacji dożylnej

Sedację przeprowadza zespół anestezjologów podając pacjentowi leki drogą dożylną, gdyż w ten sposób najłatwiej ją kontrolować. Z reguły dąży się do podawania krótko działających leków, tak aby pacjent niedługo po zabiegu mógł samodzielnie funkcjonować.

W trakcie sedacji, pomimo zastosowania leków działających na centralny układ nerwowy, pacjent pozostaje cały czas przytomny i jest w kontakcie słownym z lekarzem. Znajduje się w stanie głębokiego uspokojenia, często połączonego z płytkim snem. Jego ruchy są spowolniałe i nie odczuwa strachu ani lęku.

Po zabiegu przeprowadzonym w sedacji dożylnej

Po zabiegu wykonanym w sedacji, pacjent może wrócić do domu, ale wskazana jest obecność osoby towarzyszącej. Nie powinien sam prowadzić pojazdów mechanicznych, obsługiwać maszyn i urządzeń mechanicznych. Nie może także podejmować żadnych ważnych życiowo decyzji.

Sedacja wziewna

Sedacja wziewna podstawowe informacje

Stres przed zabiegami stomatologicznymi może z czasem przerodzić się w dentofobię i zniechęcić do leczenia stomatologicznego nawet na całe życie. Sedacja wziewna z użyciem mieszaniny gazów, w postaci podtlenku azotu oraz tlenu to bezpieczna i przyjemna metoda pozwalająca zapomnieć o strachu przed leczeniem. Metoda ta jest powszechnie akceptowana i przyjmowana z entuzjazmem przez pacjentów obawiających się wizyt stomatologicznych. Sedacja wziewna wywołuje stan fizycznego odprężenia, przyjemnego oszołomienia przy jednoczesnym zachowaniu u pacjenta świadomości i podstawowych odruchów. Pacjent reaguje na polecenia lekarza, jest w stanie mówić, chociaż jego świadomość może być częściowo ograniczona. System sedacji wziewnej wyróżnia bezpieczeństwo, niezawodność oraz łatwość obsługi potrzebnej do bezstresowego leczenia zarówno dla pacjenta, jak i lekarza.

Jak reaguje organizm na podanie podtlenku azotu?

• można odczuwać lekkie mrowienie języka lub palców
  • zmniejszony strach oraz napięcie lękowe
  • zachowana jest świadomość pacjenta (pacjent sam podtrzymuje otwarcie ust)
  • zachowany jest odruch kaszlowy
  • zachowany jest kontakt wzrokowy i słowny (może być opóźniony)
  • może wystąpić większa wrażliwość na dźwięki
  • mogą wystąpić marzenia senne

Urządzenie do sedacji wziewnej

Używane w naszej klinice urządzenie do sedacji wziewnej jest całkowicie opracowane i wyprodukowane we Włoszech. Wszystkie części podlegają skrupulatnej, indywidualnej inspekcji dzięki czemu posiada medyczne certyfikaty CE. Jest to urządzenie medyczne klasy A.

Wskazania i przeciwskazania do sedacji wziewnej

Wskazania do sedacji:

Sedację wziewną można zastosować u każdego, jednak są pewne typy pacjentów, u których tego typu zabieg będzie najbardziej korzystny. Są to pacjenci:

• wrażliwi na ból
  • mający silny odruch wymiotny
  • dzieci i dorośli z nadpobudliwościa nerwową
  • dzieci i dorośli odczuwający silny lęk przed leczeniem (dentofobia)

Przeciwwskazania do sedacji:

Sedacja wziewna, jak praktycznie każdy z zabiegów, ma także swoje przeciwwskazania do których zaliczamy:

• infekcje górnych dróg oddechowych, przerost migdałków, przeziębienie
  • choroby płuc
  • I trymestr ciąży
  • choroby psychiczne oraz przyjmowanie silnych leków stosowanych w leczeniu chorób psychicznych
  • narkomania
  • choroba alkoholowa (również zaleczona – po zabiegu może dojść do nawrotu choroby)
  • stwardnienie rozsiane, porfiria, miastenia gravis
  • wada serca
  • spożycie posiłku bezpośrednio przed zabiegiem
  • brak współpracy ze strony pacjenta

Przygotowanie do sedacji wziewnej podtlenkiem azotu

• nie należy spożywać posiłków co najmniej przez 2 godziny a najlepiej 3 godziny przed zabiegiem
  • dzieci muszą być pod opieką osoby dorosłej – rodzica lub prawnego opiekuna
  • nie należy pić alkoholu w dniu zabiegu

Po zabiegu przeprowadzonym w sedacji wziewnej

Według piśmiennictwa pacjent po 30 minutach od zakończenia zabiegu może prowadzić pojazdy mechaniczne, jednak ze względu na bezpieczeństwo naszych pacjentów zalecamy aby w dniu wykonywania sedacji nie prowadzić pojazdów mechanicznych.

Czy zęby mleczne się leczy?

Tak, zęby mleczne leczy się tak samo jak uzębienie stałe. Następstwa nieleczonej próchnicy mogą być groźne dla zdrowia dziecka.

Czy istnieją przeciwwskazania do stosowania sedacji wziewnej?

Tak, najczęstszym przeciwwskazaniem jest przeziębienie, przerost migdałków gardłowych, czy ostre zapalenie zatok, a tym samym niedrożność górnych dróg oddechowych. Sedacja nie powinna być także stosowana u pacjentek będących w I trymestrze ciąży. Inne przeciwskazania do sedacji to: choroby psychiczne, stwardnienie rozsiane, porfiria, miastenia gravis, roztrzenie oskrzelowe, rozedma płuc, zapalenie ucha środkowego, implant ślimakowy czy alkoholizm.

Jak długo utrzymuje się działanie sedacji wziewnej?

Podawanie podtlenku azotu może trwać dowolnie długo, do czasu, jaki wymaga tego wykonanie danego zabiegu. Działanie gazu utrzymuje się jeszcze przez ok. 15 minut od momentu zakończenia podawania. Po tym czasie pacjent odzyskuje pełną świadomość.